Blogbejegyzések

Lapszemle – blogunk elmúlt fél évének írásaiból

Akik ismernek bennünket, tudják: fontosnak tartjuk, hogy ügyfeleink, partnereink munkáját ne csak a projektek keretében segítsük, hanem más formában is nyújtsunk számukra hasznos, a munkájukat megkönnyítő információkat. Ezért rendezzük meg minden évben – idén immár 18. alkalommal – a Tokaji Konferenciát – és ezért indítottuk el – többszöri próbálkozás után 2017 januárjában újra – blogunkat. Fél év telt el az újraindulás óta, melynek során minden héten új bejegyzés jelent meg. Ennek alkalmából ezúttal nem egy újabb aktuális fejlesztéspolitikai vagy városfejlesztési témát dolgozunk fel, hanem szemezgetünk az elmúlt fél év terméséből. Aki nem követi hétről-hétre blogunkat, az minden bizonnyal talál magának érdekes olvasnivalót archívumunkban – ehhez próbálunk most támpontot adni.

2017. június 20. Írta: Kézy BélaMEGAKOM Tanácsadó Iroda

Tovább

20 év időutazás

Miért kellene félnünk? Hiszen folyamatos a fejlődés az országban és az élet szinte minden területén pozitív irányú változások tapasztalhatóak.  A tenni akarás érezhető az általános közhangulatban. Az emberek részt akarnak venni a közügyekben és hajlandóak komoly áldozatokat is hozni az egyéni és közösségi boldogulásukért. Bármit el lehet érni, meg lehet csinálni, ha van bennünk elég kitartás, tudás és kreativitás. Nem kell külföldre utazni a jobb élet reményében, mert az „amerikai álmot” itt és most lehet, itt és most kell megcsinálni! Na gyerünk csináljuk, vágjunk bele!

2017. június 13. Írta: Róka LászlóMEGAKOM Tanácsadó Iroda

Tovább

Működhet-e az IKEA-effektus a településfejlesztésben?

A címet látva felmerülhet az olvasóban, hogy vajon létezik-e bármilyen összefüggés az összeszerelhető bútorok értékesítésével híressé vált áruházlánc és a településfejlesztés között? Véleményem szerint létezik, és az alábbi bejegyzést olvasva láthatóvá válik, hogy ezen kapcsolat gyakorlatban történő hasznosítása nagyban hozzájárulhat egy-egy beruházás sikerességéhez.

2017. június 6. Írta: Juhász Attila, MEGAKOM Tanácsadó Iroda

Tovább

GDPR, avagy az új általános adatvédelmi rendelet

Egyre többet hallani az Európai Unió új általános adatvédelmi rendeletéről, a GDPR-ről (General Data Protection Regulation). Az új adatvédelmi szabályokat 2016 április 27-én (Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 rendelete) fogadta el az Európai Unió és az elfogadást követő 2 év leteltével fog életbe lépni. Egyáltalán nem biztos azonban, hogy ez a 2 év elegendő felkészülési időt jelent az érintetteknek.

 2017. május 30. Írta: Bodnár KrisztiánICG Ex Ante Tanácsadó Iroda

Tovább

Miskolc-Avas és benne a lélek

Közösségfejlesztés – civil hókuszpókusz vagy a fenntartható helyi fejlesztések esszenciája?Miskolc Avas-Dél elnevezésű lakótelepében él a város lakosságának egyötöde. Két, általánosságban jellemző – elsősorban negatív – ismertetőjegye a ’panelrengeteg’ és a fészekrakó program által elhíresült botrány helyszíne. Az elmúlt évtizedekben a lakosság körében érezhető volt a fluktuáció, sokan ’gettósodásról’ beszéltek/beszélnek, mégis látnunk kell, hogy mintegy 30 000 ember él e területen, akiknek mindennapi élettere és valósága az Avas-Dél. A miskolci Dialóg Egyesület a humán faktor jelentőségét felismerve kezdte el közösségfejlesztő tevékenységét a városrészben 2009-ben.

2017. május 22. Írta: Mató Edina, EX-ACT Project Tanácsadó Iroda

Tovább

TOPorgunk tovább, vagy fejlesztünk végre?! – 2. rész

Blogunk múlt heti bejegyzésében egyrészt örömmel tájékoztattuk olvasóinkat arról, hogy végre elkezdtek szivárogni az első körös TOP-os pályázatok hivatalos eredményei, másrészt végigvettük azokat a problémákat, kockázatokat, amelyeket az eredmények megjelenésének csúszása okoz, valamint, ami a TKR kiválasztási rendszerből fakad. Mostani bejegyzésünkben kapaszkodót próbálunk nyújtani a településeknek annak érdekében, hogy a legnagyobb kockázatok elkerülhetők legyenek a TOP-os projektek megvalósítása során.

2017. május 15. Írta: Varga Viktor, EX-ACT Project Tanácsadó Iroda

Tovább

TOPorgunk tovább, vagy fejlesztünk végre?!

Az elmúlt majdnem egy év időszaka először reményteljes, majd lassan-lassan beleunt és dühös várokozással telt a települések „pályázati életében”. A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) első körös kiírásaira az önkormányzatok tavaly tavasszal és nyáron benyújtották a pályázati kérelmüket. A TOP-os felhívásokat nagy érdeklődés övezte, hiszen ez az OP szinte kizárólag az önkormányzatok számára van nyitva. A megyei jogú városok önkormányzatainak pályázatai esetében már 2016 nyár végétől folyamatosan születtek meg a támogatói döntések, azonban a többi önkormányzat a benyújtás óta eltelt majd egy évben csak várt a döntésre.

2017. május 8. Írta: Varga ViktorEX-ACT Project Tanácsadó Iroda

Tovább

KKV-k, mint kedvezményezettek a határon átnyúló együttműködésiprogramokban

A 2014-2020-as programozási időszakban, Magyarországon első alkalommal, két határon átnyúló együttműködési program keretében, azoknak is a „B-Light” konstrukcióján belül lehetőségük nyílik a kis- és középvállalkozásoknak (KKV), hogy valódi támogatott projektpartnerként bekapcsolódhassanak a helyi gazdaságfejlesztési projektekbe. A konstrukció kialakításában a határon átnyúló programokban végzett szakértői munka során tanácsadó irodánk is jelentős szerepet vállalt.

2017. május 2. Írta: Szavicskó Andrea, ICG Ex Ante Tanácsadó Iroda

Tovább

Projektmenedzseri dilemmák – avagy miként előzhetjük meg a káoszkialakulását?

Projektmenedzserként gyakran szembesülünk azzal, hogy előre nem látható akadályok miatt, akár naponta többször is újra kell priorizálni feladatainkat. Reggel bemegyünk az irodába, végiggondoljuk, megtervezzük a napi feladatokat, majd hirtelen kapunk egy telefonhívást, ami borítja az egész napirendünket, vagy akár olyan jelentősen megnöveli a feladatmennyiséget, melyre az eredetileg betervezett erőforrások nem elegendőek. Ennek következtében pedig éjt nappallá téve kell dolgoznunk a projekt sikerének, a határidők tartásának eléréséhez. Ilyenkor megfogalmazzuk magunknak a kérdést, mit tehettünk volna másképp a projekt elején, hogy a problémák megoldása gördülékenyebb legyen és kevesebb feszültséggel járjon.

2017. április 24. Írta: Haszilló Veronika, ICG Ex Ante Tanácsadó Iroda

Tovább

Harc a tehetségekért – a tehetségek megtartásának és vonzásának 10+1feltétele

Hosszú időn keresztül a városvezetők óriási erőfeszítéseket tettek és gyakran nem kis áldozatokat hoztak azért, hogy egy-egy befektető megtelepedjen városukban – a városok közötti versengés a befektetőkért folyt. Mára azonban egyre több város ismeri fel, hogy a harcmező átalakult: ma már nem elsősorban a cégekért, hanem a tehetséges, képzett (fiatal) szakemberek megszerzéséért és megtartásáért kell versenyezni más városokkal. Ahol a tehetség, oda telepednek a legjobb cégek! Tehetséges szakemberek nélkül a helyi gazdaság visszafordíthatatlanul hanyatlásra van ítélve.

2017. április 18. Írta: Kézy Béla, MEGAKOM Tanácsadó Iroda

Tovább

Foglalkoztatási paktumok – jól csináljuk?

Magyarországon a 2014-20-as fejlesztési ciklusban soha nem látott mértékű támogatás áll rendelkezésre foglalkoztatási programok megvalósítására. Ezek közül talán a legösszetettebb, de egyben a legtöbb lehetőséget nyújtó konstrukciók az ún. foglalkoztatási paktumok, melyekre több mint 100 Mrd forint támogatás áll rendelkezésre. Mára szinte minden megyének, megyei jogú városnak, és területi szereplőnek – jellemzően járásnak – „van paktuma”, ami országosan több mint 150 paktumot jelent. De vajon jól értjük, mi az paktum és hogyan kell csinálni? Az elmúlt időszak azt mutatja, hogy kezdjük érteni, de van még mit javítani…

2017. április 10. Írta: Janza Frigyes, ICG Ex Ante Tanácsadó Iroda

Tovább

5 konkrét javaslat a városbiztonságnövelésére

Manapság egyre többet hallani a „biztonságos város” fogalomról, de vajon milyen lépéseket tehet egy városvezető azért, hogy biztonságosabbá váljon városa? Fokozni kell a rendőri jelenlétet? Még több térfigyelő kamerát kell kihelyezni? Ismerjük egyáltalán a legfontosabb kockázatokat? Megkérdeztük már a városban élőket, hogy mitől éreznék magukat nagyobb biztonságban?

 

2017. április 3. Írta: Bánfalvi Tünde, ICG Ex Ante Tanácsadó Iroda

Tovább

A „sztétéd mumus”

Figyelem! Ezt a cikket csak akkor olvassa el, ha nem szeretne tiltott állami támogatás miatt fejlesztési pénzektől elesni vagy azokat visszafizetni!

A támogatásokból finanszírozott fejlesztések kapcsán egyre gyakrabban hangzik el az uniós versenyjog területéről érkező „state aid” kifejezés. Bár a fejlesztésekkel dolgozó szakemberek többsége tisztában van azzal, hogy ez „valami fontos” dolog, vagy még inkább, érezte már, hogy ez a valami bosszantó akadályokat gördíthet a projektek elé – de még tanulnunk kell ezt a témakört ahhoz, hogy következetesen, és a kedvezményezettek és az ország pénzügyi érdekeinek megfelelően tudjuk alkalmazni.

2017. március 27. Írta: Barna-Lázár Zoltán, ICG Ex Ante Tanácsadó Iroda

Tovább

Városfejlesztés támogatások nélkül?

Városfejlesztés támogatások nélkül?! Na, nem! Egyrészt lehetetlen támogatás nélkül települést fejleszteni, másrészt értelmetlen erről beszélni; – gondolhatná, aki csak egy kicsit is jártas a témában.  Hiszen hamarosan elindul az Európai Unió települések fejlesztését célzó programjainak (pl.: TOP, VP, EFOP) a végrehajtása, gőzerővel folyik a megyei jogú városok hazai forrásból történő fejlesztése a „Modern Városok Program” keretében. Megszülettek a kormányhatározatok az új, kiemelt turisztikai célterületek (néha meghökkentő) attrakció fejlesztéseiről. Tovább folyik a kiemelt sport beruházások (pl.: stadionok) támogatása, de elindult a kastély- és vár felújítási program is. Úgy tűnik tehát, hogy mindenre van bőven pénz – egy fillér saját erő nélkül is – EU-s és hazai forrásokból. Tehát ebben a helyzetben van-e értelme saját erős fejlesztéseken törni a fejét a települések vezetőinek? Szerintem egyértelműen igen – ezt próbálom bebizonyítani a következőkben.

2017. március 20. Írta: Róka László, MEGAKOM Tanácsadó Iroda

Tovább

Közösségi szolgáltatások Óbudán

A városi, közösségi szolgáltatások minőségi értékelésekor városfejlesztőként, önkormányzati szereplőként számos kérdést érdemes megfogalmaznunk. Kiknek szólnak mindazon beruházások, új programok, projektek, események, amiket nyújtunk? A célcsoportok hogyan képesek ezeket befolyásolni? Miért van szükség arra, hogy érintettek és érdekeltek köre együttműködjön e közösségi feladatok, szolgáltatások kialakításakor?

2017. március 13. Írta: Buday Bence, ICG Ex Ante Tanácsadó Iroda Kft.

Tovább

Miért hasznos egy jó városfejlesztési stratégia?

Magyarországon a városoknak szüksége van az Integrált Településfejlesztési Stratégiára (ITS) a 2014-2020-as EU-s tervezési időszak forrásainak felhasználásához.Ezen túlmenően miért hasznos még, ha rendelkezik a város egy jó átgondolt ITS-sel?

 

2017. március 6. Írta: Juhász Adriána, EX-ACT Project Tanácsadó Iroda

Tovább

Digitális helyi gazdaság fejlesztése – aki kimarad, az lemarad

Ha lenne egy olyan gazdaságfejlesztési eszköz, amelynek segítségével a városunkban működő kisvállalkozások növekedési ütemét megsokszorozhatnánk, megalapozhatnánk a gazdasági modernizációt és a hosszútávú jólétet, vajon városfejlesztésért felelős szakemberként, városvezetőként alkalmaznánk-e ezt az eszközt? Persze hogy alkalmaznánk – hallom a választ – de ez túl jól hangzik ahhoz, hogy igaz legyen. Hiszen azt már megtanulhattuk rég, hogy a városfejlesztésben – csakúgy, mint az élet legtöbb területén – ilyen csodaszerek márpedig nincsenek!

2017.02.27. Írta: Kézy BélaMEGAKOM Tanácsadó Iroda

Tovább

Van titkos recept? – mit tanulhatunk a Szilícium-völgy sikeréből

Európai cégcsoportunk által szervezett szilícium-völgyi tanulmányutunkon személyes tapasztalatokat gyűjthettünk arról, hogyan működik a legnagyobb startupokat és az azokból kinövő globális cégeket tömörítő, kaliforniai vállalkozói ökosztisztéma. Az egyhetes program nyitó napján a szárnyaikat Kaliforniában próbálgató osztrák startupokat támogató Advantage Austria igazgatója, Georg Feurlinger váratlanul felszólított, és feltette a legegyszerűbb de mégis nehezen megválaszolható kérdést: milyen céllal jöttem San Franciscoba?
Hirtelen zavaromban és sok kérdésem közül csak annyit tudtam mondani: Meg akarom tudni van-e egy titkos recept a Szilícium-völgyben, ami ilyen sikeressé teszi az itt gyökeret verő vállalkozásokat?

2017.02.12. Írta: Zarándy Ágnes, ICG Ex Ante Tanácsadó Iroda Kft.

Tovább

Sétálható város – régi-új trend a városi közlekedésben

Ha megkérdeznénk olyanokat, akik nagyvárosokban élnek, hogy miként lehetne jobbá tenni városukat, akkor egészen biztos, hogy sokan válaszolnák: lehessen gyorsabban közlekedni, legyen kevesebb a forgalmi dugó. Ehhez pedig szélesebb utakat, több sávot, autós zöldhullámokat, akadályok nélkül hömpölygő autóáradatot és bőségesen rendelkezésre álló, olcsó (netán ingyenes) parkolóhelyeket vízionálnak. De mi van akkor, ha azt mondom: a városi életminőség javításához éppen ennek ellenkezőjére: keskenyebb utakra, kevesebb sávra, kevesebb (és drágább) parkolóhelyre, a gyalogosokat előnyben részesítő közlekedési lámpákra van szükség? Egyre több város teszi fel magának a kérdést világszerte: az autóknak, vagy az embereknek akarunk ideális körülményeket teremteni?

2017.02.12. Írta: Kézy Béla, MEGAKOM Tanácsadó Iroda

Tovább

Hogyan mérhető a foglalkoztatási paktumok hatása? 2. rész

Mintegy 100 milliárd forint áll rendelkezésre országszerte a foglalkoztatás felpörgetésére. A pénz beömlik a rendszerbe, de vajon tudjuk-e majd a végén, hogy valóban hatásosan használtunk-e fel ezt a hatalmas összeget? Az első részben bemutattuk a paktumprojektek lényegét. Most következzen egy hazai viszonyok között is alkalmazható nemzetközi példa arról, hogyan kellene vizsgálni egy foglalkoztatási program hatásait.

2017.02.03. Írta: Komádi MónikaMEGAKOM Tanácsadó Iroda

Tovább

Hogyan mérhető a foglalkoztatási paktumok hatása? 1. rész

Mintegy 100 milliárd forint áll rendelkezésre országszerte a foglalkoztatás felpörgetésére. A pénz beömlik a rendszerbe, de vajon tudjuk-e majd a végén, hogy valóban hatásosan használtunk-e fel ezt a hatalmas összeget? Ahhoz, hogy ezt a kérdést megválaszolhassuk, először érdemes tisztázni, hogy mi is a paktum, mi a célja, milyen előnyöket kínál az önkormányzatoknak, a képzőknek, a munkáltatóknak és a munkavállalóknak. Következzen tehát egy rövid, közérthető paktum-kisokos.

2017.01.29. Írta: Komádi MónikaMEGAKOM Tanácsadó Iroda

Tovább

Kell-e nekünk energetikai szakreferens?

Ismét megjelent egy energiahatékonysággal kapcsolatos rendelet 2016 végén, ami a jelentősebb energiafogyasztással bíró vállalkozások számára ír elő kötelezettségeket. És a hírek szerint hamarosan az önkormányzatok energiahatékonyságának területén is várhatóak újabb intézkedések. Az elmúlt évek fejlesztéseinek egyik kulcs területe volt az energetika, de azt hiszem túlságosan is a támogatások szemszögéből közelítettük meg ezt a területet. A megjelent, és várhatóan megjelenő intézkedések elsőre adminisztratív többletfeladatoknak tűnnek, de talán megalapozzák azt a lehetőséget is, hogy az energiamegtakarításról mint ésszerű, hosszútávú befektetésről gondolkodjunk és olyan területről, ahol mindenkinek van feladata.

2017.01.23. Írta: Bús László, ICG Ex Ante Tanácsadó Iroda

Tovább

Önbeteljesítő jóslat a városfejlesztésben

Igen, ez lehetséges, bármilyen furcsának is tűnik elsőre. Számtalan példa bizonyítja, hogy egy világosan megfogalmazott városfejlesztési cél már középtávon (kb. 10-15 év) is átfordulhat önbeteljesítő jóslatba. Ugyanakkor könnyen össze lehet téveszteni a vágyakat a reálisan kitűzött célokkal, az álmodozást az átgondolt stratégiával. Megpróbálok adni némi hasznos útbaigazítást ahhoz, hogy valóban működjön az önbeteljesítő jóslat a városfejlesztésben (is). Bíztatásként pedig bemutatok néhány jógyakorlatot is.

2017.01.16. Írta: Róka LászlóMEGAKOM Tanácsadó Iroda

Tovább

10 városfejlesztési trend 2017-ben - 2. rész

A hazai városok többségének energiáit, kapacitásait szinte teljesen lekötik a napi feladatok: futó projektek megvalósítása, közszolgáltatások folyamatos biztosítása megfelelő szinten, a felmerülő akut problémák kezelése. Ezek valóban mind fontosak, azonban ha a városvezetés nem tekint előre, nem tűz ki hosszú távú célokat, nem készül fel a hosszú távú trendek hatásaira, akkor fokozatosan veszít versenyképességéből és hosszú távon nem lehet sikeres. A hosszú távú gondolkodást segítendő így év elején azt tekintjük át, hogy melyek lesznek a 2017-es év meghatározó hazai és nemzetközi városfejlesztési trendjei, melyekre minden városnak érdemes figyelnie.

2017.01.09. Írta: Kézy BélaMEGAKOM Tanácsadó Iroda

Tovább

10 városfejlesztési trend 2017-ben - 1. rész

A hazai városok többségének energiáit, kapacitásait szinte teljesen lekötik a napi feladatok: futó projektek megvalósítása, közszolgáltatások folyamatos biztosítása megfelelő szinten, a felmerülő akut problémák kezelése. Ezek valóban mind fontosak, azonban ha a városvezetés nem tekint előre, nem tűz ki hosszú távú célokat, nem készül fel a hosszú távú trendek hatásaira, akkor fokozatosan veszít versenyképességéből és hosszú távon nem lehet sikeres. A hosszú távú gondolkodást segítendő így év elején azt tekintjük át, hogy melyek lesznek a 2017-es év meghatározó hazai és nemzetközi városfejlesztési trendjei, melyekre minden városnak érdemes figyelnie.

2017.01.04 Írta: Kézy BélaMEGAKOM Tanácsadó Iroda

Tovább